Η στροφή του Elon Musk κόστισε ακριβά στην Tesla

Η πολιτική παρουσία του Elon Musk στην αμερικανική δεξιά σκηνή δεν είναι μόνο θέμα επικοινωνίας – έχει και σοβαρές οικονομικές συνέπειες. Σύμφωνα με νέα ερευνητική εργασία του National Bureau of Economic Research (NBER), οι κομματικές και έντονα πολωτικές τοποθετήσεις του Musk είχαν «δραματική επίπτωση» στις πωλήσεις της Tesla.

Η μελέτη καλύπτει την περίοδο από Οκτώβριο 2022 έως Απρίλιο 2025 και καταλήγει στο ότι η Tesla έχασε έως και 1,26 εκατομμύρια μονάδες λόγω της πολιτικής ταύτισης του Musk με το στρατόπεδο Τραμπ — δηλαδή το 67% έως 83% των πωλήσεων της εταιρείας στην ίδια περίοδο. Παράλληλα, οι ανταγωνιστές της Tesla αύξησαν το μερίδιό τους κατά 17% έως 22%, επωφελούμενοι από την αλλαγή στάσης των καταναλωτών.

Οι αριθμοί αυτοί φωτίζουν μια σπάνια και ανησυχητική περίπτωση: το brand value μιας εταιρείας υψηλής τεχνολογίας να υπονομεύεται από τις προσωπικές πολιτικές τοποθετήσεις του CEO της.

Ο Musk υπήρξε ισχυρός υποστηρικτής του Donald Trump, φέρεται να δωρίζει πάνω από $250 εκατ. στην προεκλογική του καμπάνια και είχε αναλάβει τον συντονισμό του μη κυβερνητικού οργανισμού DOGE για τον έλεγχο των ομοσπονδιακών δαπανών. Ωστόσο, οι σχέσεις τους τελικά χάλασαν, κυρίως λόγω της κατάργησης του ομοσπονδιακού κινήτρου για EVs, που κόστισε στην Tesla δισεκατομμύρια.

Ο γερουσιαστής Bernie Sanders επιτέθηκε έντονα στον Musk, κατηγορώντας τον ότι πλούτισε “$186 δισ.” με τη στήριξη του Τραμπ, ενώ χαρακτήρισε το πακέτο αμοιβής του Musk “αηδιαστικά ανήθικο.” Ταυτόχρονα, ο υποψήφιος δήμαρχος Νέας Υόρκης Zohran Mamdani κατηγόρησε μέλος του Δ.Σ. της Tesla, Joe Gebbia, για προώθηση ρατσιστικών μηνυμάτων κατά μεταναστών και χρηματοδότηση PACs που τον αντιμάχονται.

Παρά την πίεση στις πωλήσεις παγκοσμίως, το Tesla Model Y ήταν το πιο πωληθέν αυτοκίνητο στην Ευρώπη για τον Σεπτέμβριο του 2025, με 25.938 μονάδες. Ωστόσο, η γενική τάση παραμένει πτωτική: στην Ιταλία, οι πωλήσεις της Tesla μειώθηκαν άνω του 25%.

Η προσωπική πολιτική στάση του Elon Musk μετατρέπεται σε επενδυτικό και εμπορικό ρίσκο για την Tesla. Οι αριθμοί είναι αδιάψευστοι: η υπερπροβολή του CEO ως πολιτικού προσώπου κόστισε πωλήσεις, μερίδιο αγοράς και ενδεχομένως εμπιστοσύνη επενδυτών. Για μια εταιρεία που αξιολογείται ως ισχυρή σε ποιότητα και δυναμική αλλά αδύναμη σε «value», η επόμενη πρόκληση είναι ξεκάθαρη: ηγεσία που υπηρετεί το προϊόν, όχι την ατζέντα.

Add a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Keep Up to Date with the Most Important News

By pressing the Subscribe button, you confirm that you have read and are agreeing to our Privacy Policy and Terms of Use